Pályázatok
NAGYPETERDI ÁLTALÁNOS ISKOLA
2019/2020.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (továbbiakban: Támogató) megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (továbbiakban: Támogatáskezelő) által meghirdetett, "A hazai kettős vagy többszörös különlegességű tehetségeket segítő tehetséggondozó programok támogatása " című, NTP-KTK-19 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, NTP-KTK-19-B-0008 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Hátrányos helyzetű, roma tanulók tankocka és játék alapú komplex tehetséggondozása. című pályázatunk a Támogató döntése alapján 1 000 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.
Hátrányos helyzetű, matematikából tehetség ígéretes diákokat segítő komplex tehetséggondozó program megvalósítása, digitális tankockák és játékok segítségével. Az élmény és alkotásközpontú program 2 kis és 1 összevont csoportban, diákonként 67 órában ( matematika, személyiségfejlesztő és szabadidős foglalkozás) valósul meg. Egyik foglalkozás előadója valamikori hátrányos helyzetű diákunk, most országosan is elismert példakép lesz.
Tankocka és játékalapú tehetséggondozás:
https://www.youtube.com/watch?v=pSvMXLdyBC0&feature=youtu.be&ab_channel=CryptoNewsIvicagrozni
A pályázatról készült beszámoló az alábbi linken olvasható:
Megvalósítás módosított határideje: 2020. december 31.
A SZIGETVÁRI TANKERÜLETI KÖZPONT ÁLTAL KIÍRT „TELLOVAL A SULIBAN” CÍMŰ DRÓN PÁLYÁZATUNK NYERT.
Szakmai programunk megvalósításához 2 db DJI TELLO drónt kaptunk felhasználásra.
Ezzel a pályázattal olyan lehetőséghez tudjuk juttatni a tanítványainkat, amelyek a digitális készségfejlesztés mellett, nemcsak szórakoztatóvá teszik a tanulást, látványossá teszi a feladatvégzést, de még a továbbtanulást, és a világról alkotott képét is megváltoztathatja. A mi szerepünk az lenne a pályázat során, hogy felhívjuk a figyelmet a lehetőségre, felkészítsük a diákokat a drónok nyújtotta lehetőségre, megtanítsuk a különböző programozási nyelveket a drónok megfelelő használata érdekében, és olyan kihívásokat támaszunk a gyerekek elé, amivel megbirkóznak és fejlődni tudnak.
Bevont diákok: felső tagozatos diákok, drónonként 4-5 fős csapat.
Résztvevő pedagógusok: Teimel Róbert, Berdán Angéla
Sikerkritériumok
Elkészül „A mi sulink a legjobb” című videó és ezzel a videóval elnyerjük a DVI MAVIC MINI drónt.
A bevont diákok 100%-a elsajátítja a drónok programozási nyelvét
KÖSZÖNJÜK AZ ESZKÖZÖKET!
NYERT A SZIGETVÁRI TANKERÜLETI KÖZPONT ÁLTAL KIÍRT LEGO MINDSTROMS EV3 PÁLYÁZATRA BEADOTT SZAKMAI PROGRAMUNK.
A megvalósításához 2 db LEGO MINDSTROMS EV3 robotot kaptunk felhasználásra.
A robotokat megkaptuk, a kapcsolódó képzés egy részét kollégánk elvégezte, a Robotika szakkört, felső tagozaton, 8 diákkal a következő tanévben beindítjuk.
A projektet megvalósítók: Bene-Kiss Katalin és Berdán Angéla
KÖSZÖNJÜK AZ ESZKÖZÖKET!
NAGYPETERDI ÁLTALÁNOS ISKOLA
2021/2022.
A Miniszterelnökség Családokért Felelős Tárcanélküli Miniszter (továbbiakban: Támogató) megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (továbbiakban: Támogatáskezelő) által meghirdetett, "Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok megvalósítása" című, NTP-INNOV-21 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, NTP-INNOV-21-0009 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett "Digitális és természettudományos tehetségfejlesztés, innovatív tanulási környezetben 3. osztályban" című pályázata a Támogató döntése alapján 2 306 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesül.
Már hagyományokkal rendelkező tanórán kívüli, élmény és alkotásközpontú digitális és természettudományos kompetenciafejlesztés a 3. osztályos környezetismeret és zöld jeles napi projektek témáihoz kapcsolódóan, hetente. A diákok tehetségesek, tehetség ígéretesek. A komplex fejlesztés során a diákok erős oldalának ( digitális írástudás, információkeresés stb.) fejlesztése természettudományos témákban, érdeklődési körük figyelembevételével különféle IKT eszközökkel zajlik. Gyenge oldalukat személyiségfejlesztő, természetismereti témájú játékokkal erősítjük. A lazító programok sportjátékai a hangulatoldást, frissítést szolgálják. Kiegészítő tevékenységként videót készítünk és tanulmányutat szervezünk. A projekt során készült alkotásokat (kiállítás, tankockabank, blog stb.) elektronikus felületeken megosztjuk. illetve nyomtatott formában is elérhetővé tesszük az alsós tanítók számára (környezetismereti rejtvény, dobble, infografika, labirintus, stb.)
A résztvevő diákok alkotásai megtekinthetők:
a csoport blog oldalán: https://digimuhely.
a csoport Wakelet gyűjteményében: https://
3. osztály NTP-INNOV-21-0009 tehetséggondozó pályázatunk képei megtekinthetők a pályázat WAKELET gyűjteményében az alábbi link alatt: https://wke.lt/w/s/
A VÍZ VILÁGNAPJA ÉS A FÖLD NAPJA ALKALMÁBÓL készült tankockák elérhetősége: https://wke.lt/w/s/gT14_y
A tehetségkapuban megjelent program hirdetése: https://www.tehetsegkapu.hu/tehetseggondozas/programok/1856
A kiegészítő tevékenység során a tanulmányi kirándulásról készített videó: https://youtu.be/vln-yrerEhs
A kiegészítő tevékenység során az egész projektről készített videó: https://youtu.be/eq2fSVkFncw
Közösségi oldalunk: https://www.facebook.com/groups/314991323507567
A projekt tevékenységeket bemutató élménytablók elérhetőségei:
Projektünk bemutatása videón https://pin.it/4qaCHrg
Tanulmányi kirándulás https://pin.it/4xli85E
Digi műhely alkotásokkal https://pin.it/1cXn0Up
Vizsgálódások https://pin.it/7tClKn8
Személyiségfejlesztés https://pin.it/1PR3m7m
Lazító program https://pin.it/3Y2ks3x
Tankockaműhely alkotásokkal https://pin.it/6i6HUD8
Beszerzett eszközök https://pin.it/1vHbsFQ
Tankockák https://pin.it/7m4RxTz
Jelesnapok tankockák https://pin.it/p8nqw1X
Természetismereti játékok tára https://pin.it/4GylkFD
Digitális és természettudományos tehetségfejlesztés, innovatív tanulási környezetben 3. osztályban https://www.youtube.com/watch?v=eq2fSVkFncw&t=3s
Tanulmányi kirándulás a Duna-Dráva Nemzeti Parkban https://www.youtube.com/watch?v=vln-yrerEhs&t=3s
A pályázati beszámoló a dokumentumtárban olvasható.
SPACEBUZZ KÜLDETÉS
SPACEBUZZ KÜLDETÉS FÉLIDEJÉHEZ ÉRTÜNK
A küldetések során az alábbiakkal ismerkedtünk meg:
A SpaceBuzz oktatási tananyag tartalmának felépítése
I. Fejezet: A világűr felfedezése
Ebben a fejezetben elhagytuk a bolygónkat, és kitekintettünk az univerzum messzeségébe. Mindezt a modern technológiák segítségével tettük, és számba vettük, milyen eszközeink vannak a világűr felfedezésére. Ugyanakkor megpróbáltunk képet kapni arról, hogy mekkora az univerzum, és felfedeztük, hol van a bolygónk és a Napunk ebben a hatalmas dimenzióban. Végül feltérképeztük szomszédos bolygóinkat.
1. lecke: Miért kutatjuk a világűrt?
Az emberi űrkutatás segít megválaszolni az Univerzumban elfoglalt helyünkkel és naprendszerünk történetével kapcsolatos alapvető kérdéseket. Az űrkutatással kapcsolatos
kihívásokra talált megoldások bővítik a technológiát, új iparágakat hoznak létre, és segítik a békés kapcsolat kialakítását más nemzetekkel. Mindenki megismerkedett Morphy-val és az űreszközökkel. Kiválasztottak egyet és azt tökéletesítették, ahogy gondolták.
2. lecke: Mi van odakint a világűrben?
Ebben a leckében megértettük, hogy az Univerzum egy hatalmas üres hely, ahol sok, különböző méretű objektum található. A Föld, Hold sablonok és madzag segítségével megtapasztalhatták a távolságokat az űrben. A témával kapcsolatban érdekes videót is láttunk.
3. lecke: Helyünk a világűrben
Ez a lecke a Naprendszerünk és különösen a benne lévő bolygók alaposabb megismerésére fókuszál.t Egy történettel kezdődött, hogy a nehéz fogalmakat érthetővé és élvezhetővé tegye.
Ahhoz, hogy igazán megértsük és csodáljuk Föld nevű bolygónk egyediségét, fontos, hogy összehasonlítsuk Naprendszerünk többi bolygójával. Bolygónk őrzője, Morphy több információt
is elárul az egyes bolygókról. Sok újat tanultunk a bolygókról. Mindenki kiválaszthatta kedvenc bolygóját és képeslapot készített.
II. Fejezet: Egyedülálló bolygónk, a Föld felfedezése
Ebben a fejezetben megtanultuk, hogy egy bolygón élet csak bizonyos feltételek mellett lehetséges, és hogy a Föld folyamatosan fejlődik és változik; ezeknek a változásoknak egy része természetes, más változásokat az ember idézi elő. A modern technológiával felfedezhettük bolygónkat és a rajta zajló eseményeket. Az űrhajósok űrkutatók, és fontos szerepet töltenek be bolygónk megismerésében. Munkájuk elvégzéséhez alkalmazkodniuk kell egy olyan élethez, ahol a földi szabályok nem érvényesek.
4. lecke: Az élet feltételei
Az űrből történő megfigyelés segít abban, hogy jobban megismerjük bolygónkat, és nyomon tudjuk követni, hogyan változnak bolygónkon az életkörülmények az idő múlásával. A tanulók megismerkedtek az élethez szükséges feltételekkel egy bolygón. Ez segített nekik megérteni, miért lehet egyedülálló a Föld, de ugyanakkor elképzelhető, hogy több millió exobolygó létezik, ahol élet van. Mindenki megtervezhette az elképzelt űrlényét és be is mutatta a többieknek.
5. lecke: A Föld megfigyelése az űrből?
Ebben a leckében közelebbről megnéztük, hogyan vizsgálják, figyelik meg és dokumentálják a műholdak a Földet az űrből. Azt is megtudhattuk, hogy a Föld állandó változáson megy keresztül: részben természeti folyamat, részben emberi beavatkozás miatt. Láttunk videót a Föld műholdas megfigyeléséről. Ötletelhettünk a látott szép műholdfelvételekről. Film segítségével megismertük a kőzetlemezek mozgását egy kísérlet megtekintésével.
6. lecke: Készüljünk az űrutazásra!
Az űrhajósok olyan kiválasztott emberek ezen a bolygón, akik messziről láthatják a Földet.
Nehéz, de kiváltságos hivatást gyakorolnak, és egyszerre kell szakmailag képzettnek és fizikálisan felkészültnek lenniük. A tanulók képet kaptak arról, hogy mit is csinálnak valójában az űrhajósok, és milyen az űrben mindennapi feladatokat elvégezni, és - jól szórakozni! Ehhez videófilmeket néztünk az űrhajósok életéről, majd mindenki el kezdett felkészülni az űrutazásra. Kipróbálták a munkavégzést kesztyűben, ami nem is könnyű, akik fejen állva próbáltak enni is megtapasztalhatták a nehézségét. Mindenki úgy össze tudott csomagolni, hogy a 400 gr súlyt ne haladja meg. Voltak, akik kipróbálták a reflex edzést a vonalzóval. Mindenki nagyon élvezte. Ezzel a képzést befejezték és készen állnak az űrutazásra. Kár, hogy erre még sokáig várni kell.
Nagypeterd, 2024. 11. 29. Berdán Angéla, Teimel Róbert,
Somogyiné Keszthelyi Judit
Képek a galériában : http://www.nagypeterdiiskola.hu/spacebuzz
SPACEBUZZ KÜLDETÉSEINK MÁSODIK FELÉNEK A VÉGÉHEZ KÖZELEDÜNK
A 7-11. küldetések során az alábbiakkal ismerkedtünk meg:
III. Fejezet: A Föld környezete
A fejezet célja volt, hogy a tanulók tudatában legyenek annak, hogy az éghajlatváltozás és a környezetszennyezés változásai veszélyeztetik a globális környezetet. Először a tanulók betekintést nyertek az ökoszisztémákba, és megértették, hogyan működnek. Megismerkedtek az időjárás és az éghajlat közötti különbséggel is, és elvégeztek néhány kísérletet, amelyek segítettek megérteni, hogy mi az éghajlatváltozás, és honnan tudjuk, hogy nem természetes.
7. lecke: Az ökoszisztémák A gyerekek megismerkedtek az ökoszisztémákkal és az ökoszisztémán belüli élet összefüggéseivel, példák segítségével, azzal, hogy minden összefügg egymással. Megértették, hogy az ökoszisztémákon belüli változások hatással vannak a földi életre. Csoportokban készítettek táplálékláncokat. Megvitattuk, hogy mi történne, milyen következményekkel járna, ha a tápláléklánc 1-1 eleme hiányozna belőle. Mindenki végig gondolta, hogy a reggelije milyen erőforrásokból állt.
8. lecke: A Föld változásainak megfigyelése A gyerekek megismerkednek az éghajlatváltozással, és megfigyelik, hogy ezek a változások milyen hatással vannak a Föld felszínére és élővilágára. Csoportokban régi és új műholdképeket elemeztek. Rájöttek, hogy az éghajlatváltozás milyen következményekkel jár és ezek nem természetesen történtek, hanem az emberi tevékenység hatására. Szimuláción megnéztük milyen következményekkel jár a tenger szintjének emelkedése.
9. lecke: Klímaváltozás a Földön A gyerekek felfedezték, hogy az éghajlatváltozás és a hőmérséklet emelkedése milyen hatással lehet az ökoszisztémákra a világ minden táján. Megvizsgálták, hogy mi okozza a hőmérséklet emelkedését. Kísérlettel mutattuk be az üvegházhatást, vizsgáltuk a klímaváltozás eredetét. Majd adatokból grafikont készítettünk és elemeztünk a Föld átlaghőmérsékletének változásáról. Megdöbbentette őket, hogy mindig rövidebb idő kell a hőmérséklet emelkedéséhez. Megismerték a főbb széndioxid forrásokat. Kísérlettel kimutatták a CO2 jelenlétét.
IV. Fejezet: Segíts Földünkön!
Ez az utolsó fejezet arra összpontosított, hogyan tudunk segíteni a Föld nevű bolygónknak. Ehhez a tanulók először a környezeti/ökológiai lábnyomuk fogalmát tisztázták és saját ökológiai lábnyomukat is kiszámolták, majd azon dolgoztak, hogy védhetik meg a bolygónkat. Végül a gyerekek a fejezet segítségével egy zöld, fenntartható életmódot javaslatát készítették el az iskola számára.
10. lecke: Változtassunk együtt! A diákok sokat tanultak az éghajlatváltozásról. Ebben a leckében megtudják, hogy ők is tehetnek valamit, és segíthetnek a környezet védelmében. Sok ember kis változtatásai is nagy hatással lehetnek az éghajlatra! Mindenki kiszámolta ökológiai lábnyomát egy online kalkulátor segítségével. Majd egy csomagoló papíron elkészítettük a csoport lábnyomát és vállalt tevékenységeit, amellyel hozzá tudnak járulni a lábnyom csökkentéséhez. Előtte sokféle ötletet gyűjtöttünk. Mindenki leírta fogadalmait a munkafüzetébe.
11. lecke: A Zöld Program kidolgozása iskolád számára
Ez a lecke az utolsó leckének az alapköveit tette le. Azokat az ötleteket, megoldásokat, amelyeket a tanulók ebben a leckében fogalmaztak meg, a következő leckében is felhasználják, és az iskola zöld programjában is megjelennek. Szó esett az EU Zöld megállapodásáról, a biodiverzitásról (az élővilág sokfélesége), az ökológiai lábnyomról és a nulla szennyezésről. Megvitattuk, hogy mind az állatoknak, mind a növényeknek és az embernek is segíteni szeretnének.
A diákok az iskolai Légy környezettudatos Program tervezésekor az alábbi ötleteket gyűjtötték össze, mind a 4 témát érintve.
- Alsó tagozaton használt játékok cserebere vásár szervezése
- Plakátkészítés a környezettudatos iskolába járás népszerűsítéséhez
- Ökológiai lábnyomszámítás és személyes vállalások a csökkentésére
- Rovarhotelek készítése és kihelyezése az iskolaudvarba
- Húsmentes ételreceptek gyűjtése és megosztása
- Zöld karácsonyi ötletek gyűjtése és közzététele
- „Hajrá célok” jövőépítés GoGoals fenntarthatósági társasjáték játszása
Képek a galériában: http://www.nagypeterdiiskola.hu/spacebuzz-2
SPACEBUZZ PROGRAM ZÁRÁSA
„Légy környezettudatos” napok szervezése az iskolában
Ezeken a napokon az alsós és felsős gyerekek többféle tevékenységet végeztek és műhelymunkákon vettek részt, így hozzájárulva bolygónk megmentéséhez. A gyerekek megtanulták, hogy milyen egyszerű, kis tettek is segíthetnek az éghajlat és a környezetünk védelmében az alábbi területeken:
Ökológiai lábnyom
- Ismerkedés az Ökológiai lábnyom fogalmával videón keresztül. Ökológiai lábnyomszámítás egyénileg és egyéni fogadalmak feljegyzése egy osztály ökolábnyom rajzra.
- A fenntarthatósági célokkal ismerkedés a „Hajrá célok” játékos jövő építés című társasjáték segítségével, csoportokban.
- Húsmentes ételreceptek gyűjtése egy közös online gyűjtőfelületre és megosztása.
Biológiai sokféleség
Rovarhotelek építése, 3 db, majd tavasz elején kerülnek kihelyezésre. Az iskolaudvarban lévők hasznos rovarok számára életteret biztosíthatnak vagy akár be is csalogathatják azokat. A rovarhotel különböző célt szolgálhat: lehet otthon, ideiglenes pihenőhely, téli szállás, vagy akár fészek is számukra.
Újrahasznosítás
Használt játékok cserebere börzéje, a diákok a már megunt, de még jó állapotban lévő játékaikat, mesekönyveiket, figuráikat, plüsseiket elhozták az iskolába újrafelhasználás céljából. Minden résztvevő alsós tanuló választhatott neki tetsző ajándékot, játékot vagy könyvet.
Null szennyezés
- Ötletek gyűjtése az Interneten zöldebb karácsonyra, majd faliújságra helyezés és az iskolarádióban a készített újságcikk közzététele az egész iskola számára.
- Plakátkészítés és kiállítás a környezet tudatos iskolába járás népszerűsítése érdekében.
Képeink: http://www.nagypeterdiiskola.hu/spacebuzz-program-zarasa