SPACEBUZZ KÜLDETÉS

SPACEBUZZ KÜLDETÉSEINK MÁSODIK FELÉNEK A VÉGÉHEZ KÖZELEDÜNK

A 7-11. küldetések során az alábbiakkal ismerkedtünk meg:

III. Fejezet: A Föld környezete

A fejezet célja volt, hogy a tanulók tudatában legyenek annak, hogy az éghajlatváltozás és a környezetszennyezés változásai veszélyeztetik a globális környezetet. Először a tanulók betekintést nyertek az ökoszisztémákba, és megértették, hogyan működnek. Megismerkedtek az időjárás és az éghajlat közötti különbséggel is, és elvégeztek néhány kísérletet, amelyek segítettek megérteni, hogy mi az éghajlatváltozás, és honnan tudjuk, hogy nem természetes.

7. lecke: Az ökoszisztémák A gyerekek megismerkedtek az ökoszisztémákkal és az ökoszisztémán belüli élet összefüggéseivel, példák segítségével, azzal, hogy minden összefügg egymással. Megértették, hogy az ökoszisztémákon belüli változások hatással vannak a földi életre.  Csoportokban készítettek táplálékláncokat. Megvitattuk, hogy mi történne, milyen következményekkel járna, ha a tápláléklánc 1-1 eleme hiányozna belőle. Mindenki végig gondolta, hogy a reggelije milyen erőforrásokból állt.

8. lecke: A Föld változásainak megfigyelése A gyerekek megismerkednek az éghajlatváltozással, és megfigyelik, hogy ezek a változások milyen hatással vannak a Föld felszínére és élővilágára.  Csoportokban régi és új műholdképeket elemeztek. Rájöttek, hogy az éghajlatváltozás milyen következményekkel jár és ezek nem természetesen történtek, hanem az emberi tevékenység hatására. Szimuláción megnéztük milyen következményekkel jár a tenger szintjének emelkedése.

9. lecke: Klímaváltozás a Földön A gyerekek felfedezték, hogy az éghajlatváltozás és a hőmérséklet emelkedése milyen hatással lehet az ökoszisztémákra a világ minden táján. Megvizsgálták, hogy mi okozza a hőmérséklet emelkedését. Kísérlettel mutattuk be az üvegházhatást, vizsgáltuk a klímaváltozás eredetét. Majd adatokból grafikont készítettünk és elemeztünk a Föld átlaghőmérsékletének változásáról. Megdöbbentette őket, hogy mindig rövidebb idő kell a hőmérséklet emelkedéséhez. Megismerték a főbb széndioxid forrásokat. Kísérlettel kimutatták a CO2 jelenlétét.

IV. Fejezet: Segíts Földünkön!

Ez az utolsó fejezet arra összpontosított, hogyan tudunk segíteni a Föld nevű bolygónknak. Ehhez a tanulók először a környezeti/ökológiai lábnyomuk fogalmát tisztázták és saját ökológiai lábnyomukat is kiszámolták, majd azon dolgoztak, hogy védhetik meg a bolygónkat. Végül a gyerekek a fejezet segítségével egy zöld, fenntartható életmódot javaslatát készítették el az iskola számára.

10. lecke: Változtassunk együtt! A diákok sokat tanultak az éghajlatváltozásról. Ebben a leckében megtudják, hogy ők is tehetnek valamit, és segíthetnek a környezet védelmében. Sok ember kis változtatásai is nagy hatással lehetnek az éghajlatra! Mindenki kiszámolta ökológiai lábnyomát egy online kalkulátor segítségével. Majd egy csomagoló papíron elkészítettük a csoport lábnyomát és vállalt tevékenységeit, amellyel hozzá tudnak járulni a lábnyom csökkentéséhez. Előtte sokféle ötletet gyűjtöttünk. Mindenki leírta fogadalmait a munkafüzetébe.

11. lecke: A Zöld Program kidolgozása iskolád számára

Ez a lecke az utolsó leckének az alapköveit tette le. Azokat az ötleteket, megoldásokat, amelyeket a tanulók ebben a leckében fogalmaztak meg, a következő leckében is felhasználják, és az iskola zöld programjában is megjelennek. Szó esett az EU Zöld megállapodásáról, a biodiverzitásról (az élővilág sokfélesége), az ökológiai lábnyomról és a nulla szennyezésről. Megvitattuk, hogy mind az állatoknak, mind a növényeknek és az embernek is segíteni szeretnének.

A diákok az iskolai Légy környezettudatos Program tervezésekor az alábbi ötleteket gyűjtötték össze, mind a 4 témát érintve.

  • Alsó tagozaton használt játékok cserebere vásár szervezése
  • Plakátkészítés a környezettudatos iskolába járás népszerűsítéséhez
  • Ökológiai lábnyomszámítás és személyes vállalások a csökkentésére
  • Rovarhotelek készítése és kihelyezése az iskolaudvarba
  • Húsmentes ételreceptek gyűjtése és megosztása
  • Zöld karácsonyi ötletek gyűjtése és közzététele
  • „Hajrá célok” jövőépítés GoGoals fenntarthatósági társasjáték játszása

 

Képeink a galériában: http://www.nagypeterdiiskola.hu/spacebuzz-2